Öt évvel kitolják a belsőégésű motorok kivonását, továbbra is engedélyezik új gázfűtések beszerelését. A brit miniszterelnök bejelentéseit saját pártjában, de az autóipar részéről is bírálták.
Nagy-Britannia miniszterelnöke lassabb tempóban kívánja elérni országa klímacéljait - a konzervatív politikus ezt egy londoni beszédében erősítette meg. Az eddigi irányvonal ugyanis szerinte "elfogadhatatlanul magas költségeket" ró Nagy-Britannia lakosságára.
Rishi Sunak hangsúlyozta, hogy továbbra is ragaszkodni kíván ahhoz a hosszú távú célhoz, hogy Nagy-Britannia 2050-re klímasemlegessé váljon. Azzal érvelt, hogy országa megengedheti magának a lassítást, mert jól teljesít az átállás területén.
Hozzátette azonban: "Mindezt igazságosabb, jobb módon is megtehetjük". A változások ellenére Sunak leszögezte, "senkinek sem lehetnek kétségei" az éghajlatváltozás valóságával kapcsolatban.
Mint elmondta, a belső égésű motorral hajtott járművek kivonását 2030-ról 2035-re akarja halasztani. Várakozásai szerint az évtized végére az új autók többsége amúgy is elektromos lesz, de ezt nem a kormánynak kellene a fogyasztókra kényszerítenie.
Az új gázfűtési rendszerek telepítését is az eddiginél hosszabb ideig kellene engedélyezni, a meglévő fűtési rendszerek esetében egyáltalán nem kellene határidőt szabni a hőszivattyúkra való átállásra - mondta a miniszterelnök:
Sunak lépése még a konzervatív pártban is részben dühös reakciókat váltott ki. Boris Johnson volt miniszterelnök hangsúlyozta, hogy a vállalkozásoknak bizonyosságra van szükségük az ország klímasemlegességi célkitűzéseiről. "Nem engedhetjük meg magunknak, hogy most meghátráljunk" - mondta Johnson.
A Ford autógyár pedig azzal vádolta Sunakot, hogy figyelmen kívül hagyja az ipar igényeit. "Iparágunknak három dologra van szüksége az Egyesült Királyság kormányától: ambícióra, elkötelezettségre és következetességre" - áll a vállalat közleményében. A belső égésű motorok kivezetésének lazítása mindhármat aláásná, állították.
Az energiaügyekért felelős munkáspárti képviselő, Ed Miliband "teljes bohózatról" beszélt egy olyan tory kormány részéről, amely "szó szerint nem tudja, hogy mit tesz napról napra." Az ellenzéki párt közölte, ők továbbra is elkötelezettek az új benzin- és dízelmotoros autók értékesítésére vonatkozó 2030-as tilalom fenntartása mellett.